Güncel Sayı

Sayı: 5, 30.06.2024

Yıl: 2024

Derginin amacı, bilimsel öneme sahip yüksek kaliteli yayınlar yayınlayarak bilime katkıda bulunmaktır. Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi, akademi ve turizm sektörü arasında bir köprü kurarak turizm alanında uygulanabilir teknolojik dönüşümlerin paylaşılmasını hedeflemektedir. Bütüncül bir yaklaşımla turizm sektörünün alt birimlerinde kullanım alanı bulan yapay zeka, arttırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik, büyük veri, kripto paralar, E-WOM, dijital turizm, akıllı turizm gibi teknoloji temelli uygulamaları konu alan bilimsel araştırmaları kapsamaktadır.

Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi, orijinal bilimsel yayınları içermektedir. Editöryal çalışmalar hariç yayımlanan tüm makaleler çift taraflı kör hakemlik değerlendirme sürecine tabidir.

Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi, bağımsız, çift kör hakemli, açık erişimli ve çevrimiçi yayın yapan bir dergidir. Makaleler, daha önce yayınlanmamış veya başka bir yerde yayınlanmak üzere gönderilmemiş olmalıdır. Gönderim kurallarına ve dergi kapsamına uygun görülen yazılar alanında uzman en az iki hakeme bilimsel değerlendirme için gönderilir. Uygunluğunu tartışan Editör Kurulu üyeleri, daha sonra her bir gönderiye ilişkin hakemlerin yorumlarını dikkate alır. Gönderilen tüm yazılar için nihai karar Baş Editör'e aittir. Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi’nin Yayın Kurulu, International Council of Medical Journal Editors (ICMJE), World Association of Medical Editors (WAME) ve Committee on Publication Ethics (COPE) kriterlerine uymayı taahhüt eder.

Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi’ne gönderilecek çalışmalar aşağıdaki “ Makale Yazım Kuralları ” dikkate alınarak hazırlanmalıdır.

Sayfa Düzeni

A4 Dikey, Kenar Boşlukları (Normal) (4 yandan 2.5 cm) Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi makale sayfa sayısı 25 sayfa ile sınırlandırılmaktadır. Metin oluşturulurken, word programında paragraf metin kutusundan üst ve alt 6 nk olarak seçilmelidir. Satır aralığı tek seçilmelidir.

Yazı Fontu

Arial, Ana başlıklar 11, Metin 10 punto büyüklüğünde yazılmalıdır.

Kapak Sayfası

Çalışmanın Türkçe ve İngilizce Başlığı ile Yazar bilgilerinin yer aldığı bir kapak sayfası ayrı olarak hazırlanmalı ve gönderilmelidir.

Türkçe ve İngilizce Başlık (Arial, 12 Punto, Koyu ve Ortalı, Bağlaçlar Hariç Her Kelime Büyük Harfle Başlar)
Kapak sayfasında: Yazar Unvanı, Adı Soyadı, Kurum Bilgisi, Şehir, E-posta ve ORCİD numaralarına yer verilmelidir. (Airal, 11 Punto, Normal, İki Yana Yaslı)

Çalışma Başlıkları

Her çalışma sırasıyla aşağıdaki ana başlıklardan oluşmalıdır;

Ana Başlık Türkçe (Arial, 12 Punto, Koyu ve Ortalı, Bağlaçlar Hariç Her Kelime Büyük Harfle Başlar)

Ana Başlık İngilizce (Arial, 12 Punto, Koyu ve Ortalı, Bağlaçlar Hariç Her Kelime Büyük Harfle Başlar)

Makale başlığı, içeriğini açık şekilde yansıtmalı ve kapsayıcı nitelikte olmalıdır. Bağlaçlar hariç her kelimenin baş harfi büyük yazılmalıdır. Makalenin başlığının hemen altında İngilizce başlığına da yer verilmelidir.

Öz (Arial, 11 Punto, Koyu, İtalik, Sola Yaslı)

Özet kısmında makalenin amacı, kapsamı, yöntemi ve sonuçları açık ve kısa bir şekilde aktarılmalıdır. Özet bölümü 150 kelimeyi geçmemelidir ve 10 punto büyüklüğünde Arial yazı tipi ile iki yana yaslı şekilde yazılmalıdır. Öz bölümünün hemen altında Abstract bölümüne yer verilmelidir.

Abstract (Arial, 11 Punto, Koyu, İtalik, Sola Yaslı)

Abstract bölümü 180 kelimeyi geçmemelidir ve 10 punto büyüklüğünde Arial yazı tipi ile iki yana yaslı, italik bir şekilde yazılmalıdır.

Anahtar Kelimeler (Arial, 11 Punto, Koyu, Sola Yaslı)

Makalenin bütünlüğünü yansıtan en az 3 en çok 5 anahtar kelime 11 punto Arial ile italik bir şekilde yazılmalıdır.

GİRİŞ (Arial, 11 Punto, Koyu ve Sola Yaslı)

Giriş bölümü yeni bir sayfadan başlayarak yazılmalıdır. Makale konusunun temeli, çalışmanın bölümlerine yönelik özet bilgi, bilimsel literatürdeki karşılığı, araştırmanın önemi, araştırma problemi ve amaçları giriş kısmında aktarılmalıdır. Metin Arial, 10 Punto, İki Yana Yaslı. 

YÖNTEM (Arial, 11 Punto, Koyu ve Sola Yaslı)

Araştırmanın türü, araştırma grubu, veri toplama araçları, geçerliği ve güvenirliği, veri toplama teknikleri, verilerin analizi, sınırlılıkları yöntem kısmında aktarılmalıdır. Metin Arial, 10 Punto, İki Yana Yaslı.

BULGULAR (Arial, 11 Punto, Koyu ve Sola Yaslı)

Araştırmada elde edilen bulgular; çalışmanın amacı ve problemini destekler nitelikte ve bütünlüğü koruyacak biçimde ilgili tablo, şekil, grafik veya resimlerle açıklanmalıdır. Metin Arial, 10 Punto, İki Yana Yaslı.

TARTIŞMA, SONUÇ ve ÖNERİLER (Arial, 11 Punto, Koyu ve Sola Yaslı)

Araştırmanın önemi ışığında, elde edilen bulgular literatür ve yazar yorumları ile tartışılmalıdır. Sonuç kısmında tartışmalar ışığında ortaya çıkan ana fikirler açıklanmalıdır. Çalışmanın tartışma ve sonucuna uygun önerilerde bulunulmalıdır. Metin Arial, 10 Punto, İki Yana Yaslı.

Ara Başlıklar (Arial, 11 Punto, Koyu ve Sola Yaslı, Her Kelime Büyük Harf ile Başlar)

Metin Arial, 10 Punto, İki Yana Yaslı.

KAYNAKÇA (Arial, 11 Punto, Koyu ve Sola Yaslı)

Kaynakça APA 6 kaynak gösterme esasları doğrultusunda hazırlanmalıdır. Metin içi gönderme ve atıflar tam metnin diline uygun verilmelidir. Metin Arial, 10 Punto, İki Yana Yaslı

Ekler

Ek tablo, şekil, grafik ve resimler kaynakça sonrasında yeni bir sayfada verilmelidir. Her bir ek için Ek 1. Ek 2. gibi sınıflandırılmalı ve her bir ek ayrı ayrı başlıklandırılmalıdır.

Tablolar

Tablo başlıkları tablo üstünde gösterilmelidir.
Tablolar metin sınırlarına iki yana yaslı bir şekilde oluşturulmalıdır. Genişliği sayfanın yazı sınırlarını kaplamalıdır.
Tablo başlıkları (Arial, 10 Punto, Koyu ve Sola Yaslı)
Tablo içi metinler 10-11 punto büyüklüğünde Arial Narrow ile yazılmalıdır.

Şekiller

Şekil başlıkları şekil altında gösterilmelidir
Şekiller çizildikten sonra dizgi aşamasında kaymaları engellemek için gruplandırılmalıdır.
Şekil eğer grafik ve düzenlenebilir bir formatta ise iç metinler 10-11 punto
Şekil Başlıkları (Arial, 10 Punto, Koyu ve Ortalı)


KAYNAKÇA ve ALINTI GÖSTERİM ÖRNEKLERİ

Kitap
Kaynakça Gösterimi: Tengilimoğlu, D. ve Öztürk, Y. (2016). İşletmelerde Halkla İlişkiler. (4. Basım), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Alıntı Gösterimi: (Tengilimoğlu ve Öztürk, 2016:8)

Kitap İçi Bölüm
Kaynakça Gösterimi: Öztürk, Y. (2013). Destinasyon Tanımı ve Özellikleri, (Editör) Yeşiltaş, M.: Destinasyon Yönetimi içinde (ss.2-17) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
Alıntı Gösterimi: (Öztürk, 2013:10)

Çeviri Kitap
Kaynakça Gösterimi: Porter, J. (2015). Otel İşletmeciliği. (Çeviren, Alatlı, A.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
Alıntı Gösterimi: (Porter, 2015:312)

Tek Yazarlı Makale
Kaynakça Gösterimi: Öztürk, Y. (2001). Türkiye’ye Seyahat Edenlerin Beklentileri Odaklı Pazar Bölümlendirmesi Üzerine Bir Araştırma, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 12(2): 44-56.
Atıf gösterimi: (Öztürk, 2001:44)

İki Yazarlı Makale
Kaynakça Gösterimi: Chu, W., T. and Huang, W., H. (2017). Cultural Difference and Visual Information on Hotel Rating Prediction. World Wide Web, 20(2017): 595-619.
Atıf gösterimi: (Chu ve Huang, 2017:600)

İkiden Fazla Yazarlı Makale
Kaynakça Gösterimi: Balouchi, M., Aziz, Y., A., Rahman, A., Hasangholipour, T., Khanlari, A., Rahmani A., A. and Raja Y. R., N. (2017). Explaining and Predicting Online Tourists’ Behavioural Intention in Accepting Consumer Generated Contents, Journal of Hospitality and Tourism Technology, 8(2): 168-189.
Atıf gösterimi: (Balouchi vd., 2017:170)

Tez
Kaynakça Gösterimi: Ayaz, N. (2011). Kırsal Turizm ve Paydaşları Üzerine Bir Araştırma: Belediyeler Örneği, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
Atıf gösterimi: (Ayaz, 2011:99)

Uluslararası Bildiriler
Kaynakça Gösterimi: Usakli, A. and Ozturk, Y. (2017). Resort Hotel Experience and Tourist Loyalty: Exploring The Moderating Role of Gender. Global Conference on Services Management (GLOSERV), 3-7 October 2017, Volterra, Italy.
Atıf gösterimi: (Usakli ve Ozturk, 2017:68)

Ulusal Bildiriler
Kaynakça Gösterimi: Tengilimoğlu, E. ve Öztürk, Y. (2019) Online Yorumların Faydalı Bulunma Durumunun İncelenmesi: Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. 20. Ulusal Turizm Kongresi, Anadolu Üniversitesi, 16-19 Ekim, Eskişehir. ss: 659-670.
Metin İçi: (Tengilimoğlu ve Öztürk, 2019:662)

Web
Kaynakça Gösterimi: Emarketer (2018). Global Digital Travel Sales 2018. [Online] https://www.emarketer.com/content/global-digitaltravel- sales-2018. [Access Date; 10.12.2018].
Metin İçi: (Emarketer, 2018)

Kaynakça Gösterimi: http://www.istekobi.com.tr/sektorler/gida-s14/sektore-bakis/gida-b14.aspx> [Erişim Tarihi: 14.08.2017].
Atıf gösterimi: (www.istekobi.com.tr)

Yayın Etiği İlkeleri

Yayın Etiği, daha yüksek editoryal işleme standartları oluşturmak için yazarlar, hakemler ve yayıncılar adına dürüstlük konusunda ısrar eden bir öz-düzenleme mekanizması olarak tanımlanabilir. Yayın için etik standartlar, yüksek kaliteli bilimsel yayınları, halkın bilimsel bulgulara güvenini ve insanların fikirlerine itibar edilmesini sağlamak için mevcuttur.

• Dürüst araştırmacılar, intihal yapmaz.

• Kaynakları hatalı belirtmez.

• Çürütemeyecekleri itirazları gizlemezler.

• Karşıt görüşleri çarpıtmazlar.

• Verileri yok etmez veya gizlemezler.

Hakemli çalışmalar, bilimsel yöntemi destekleyen ve hayata geçiren çalışmalardır. Bu noktada yayın sürecine dahil olan tüm tarafların (yazarlar, okuyucular ve araştırmacılar, yayıncı, hakemler ve editörler) etik ilkelere uyması büyük önem taşımaktadır. Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi , araştırma ve yayın etiği konusunda ulusal ve uluslararası standartlara bağlıdır. Basın Kanunu, Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu ile Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi’ne uymaktadır. Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi, Committee on Publication Ethics (COPE), Directory of Open Access Journals (DOAJ), Open Access Scholarly Publishers Association (OASPA) ve World Association of Medical Editors (WAME) tarafından yayınlanan Uluslararası Etik Yayıncılık İlkeleri’ni benimsemiştir. Ayrıca Türkiye Editörler Çalıştayı Kararlarına da uymayı taahhüt eder.

• Basın Kanunu (Ulusal Mevzuat)

• Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu (Ulusal Mevzuat)

• Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi (Ulusal Mevzuat)

• Akademik Yayıncılıkta Şeffaflık ve En İyi Uygulama İlkeleri (Uluslararası Kriterler)

• Türkiye Editörler Çalıştayı Kararları (Ulusal Kriterler)

Tekrar Yayın

Tekrar yayın, aynı makalenin veya büyük ölçüde benzer makalelerin birden fazla dergide yayınlanmasıdır. Editör bu tür makaleyi incelemeden geri gönderir. Bundan sonra editör, tekrar yayına teşebbüs eden yazara belli bir süre ambargo uygulayabilir, yazarın daha önce yayın yaptığı dergide (belki de önceki makaleyi yayınlayan derginin editörü ile eşzamanlı duyuru olarak) kamuoyuna bu durumu açıklayabilir veya bu tedbirlerin hepsini birlikte uygulayabilir.

Aynı çalışmanın birden fazla dergiye eşzamanlı olarak gönderilmesi

Yazarlar aynı makaleyi aynı anda birden fazla dergiye gönderemezler. Editör, olası eşzamanlı gönderimi öğrenirse, makaleyi alan diğer editör(ler)e danışma hakkını saklı tutar. Ayrıca editör, makaleyi incelemeden iade edebilir veya incelemeleri dikkate almadan reddedebilir veya bu kararı ilgili diğer editör(ler)le tartışarak alabilir ve yazarlardan belli bir süre makale başvurusu kabul etmemeye karar verebilir. Ayrıca yazarların işverenlerine yazabilir veya bu tedbirlerin hepsini birlikte hayata geçirebilir.

İntihali Engelleme Amaçlı Kontrol

Başkalarının fikirlerini, metotlarını, verilerini, uygulamalarını, yazılarını, şekillerini veya eserlerini sahiplerine bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen kendi eseriymiş gibi sunmaktır.

Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi, gönderilen tüm makaleleri intihal engellemek için taramaktadır. İncelenmeye sunulan çalışmalarda intihal olup olmadığını Turnitin & İthenticate, yazılımı kullanılarak kontrol edilir. Benzerlik oranın %20’den az olması beklenir. Benzerlik oranında asıl ölçü, yazarın atıf yapma ve alıntılama kuralların uymasıdır. Benzerlik oranı %1 göründüğü hâlde atıf ve alıntı usulünce yapılmamışsa yine intihal söz konusu olabilir. Bu açıdan atıf ve alıntı kuralları yazar tarafından bilinmeli ve dikkatlice uygulanmalıdır:

İntihal, duplikasyon, sahte yazarlık/inkar edilen yazarlık, araştrma/veri fabrikasyonu, makale dilimleme, dilimleyerek yayın, telif hakları ihlali ve çıkar çatışmasının gizlenmesi, etik dışı davranışlar olarak kabul edilir. Kabul edilen etik standartlara uygun olmayan tüm makaleler yayından çıkarılır. Buna yayından sonra tespit edilen olası kuraldışı, uygunsuzluklar içeren makaleler de dahildir.

Sahtecilik

Araştırmaya dayanmayan veriler üretmek, sunulan veya yayınlanan eseri gerçek olmayan verilere dayandırarak düzenlemek veya değiştirmek, bunları rapor etmek veya yayımlamak, yapılmamış bir araştırmayı yapılmış gibi göstermektir.

Araştırma kayıtları ve elde edilen verileri tahrif etmek, araştırmada kullanılmayan yöntem, cihaz ve materyalleri kullanılmış gibi göstermek, araştırma hipotezine uygun olmayan verileri değerlendirmeye almamak, ilgili teori veya varsayımlara uydurmak için veriler ve/veya sonuçlarla oynamak, destek alınan kişi ve kuruluşların çıkarları doğrultusunda araştırma sonuçlarını tahrif etmek veya şekillendirmektir.

Katılımcıların Kişisel Verilerinin Korunması

Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi , yasal olarak kamuya açık olmayan insan katılımcılarla ilgili kişisel veya hassas verileri veya materyalleri içeren tüm araştırmaların resmi etik incelemeye tabi olmasını şart koşar.

Araştırma Suistimali İddialarının Ele Alınması

Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi , COPE'un Başarılı Bir Yazı İşleri için Etik Araç Setine uyar. Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi editörleri; intihal, alıntı manipülasyonu, veri tahrifatı, veri uydurması ve diğer araştırma suiistimalinin meydana geldiği makalelerin yayınlanmasını önlemek için tedbir alacaktır. Hiçbir durumda Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi editörleri bu tür bir suistimalin gerçekleşmesine bilerek izin vermeyecektir. Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi editörleri, dergilerinde yayınlanan bir makaleyle ilgili herhangi bir araştırma suistimali iddiasından haberdar olmaları durumunda, iddialarla ilgili olarak COPE’un yönergelerini izleyeceklerdir.

Etik İhlal Bildirimleri

Okurlar, Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi’nde yayınlanan bir makalede önemli bir hata ya da yanlışlık fark ettiklerinde ya da editoryal içerik ile ilgili (intihal, yinelenen makaleler vb.) herhangi bir şikâyetleri olduğunda ethics.stbad@selcuk.edu.tr adresine e-posta göndererek bildirimde bulunabilir. Gelişmemiz için fırsat sağlayacağından başvuruları memnuniyetle karşılarız, hızlı ve yapıcı bir şekilde geri dönüş yaparız.

Düzeltme, Geri Çekme, Endişe İfadesi

Editörler, yayınlanan makalede, bulguları, yorumları ve sonuçları etkilemeyen küçük hatalar tespit edilirse düzeltme yayınlamayı düşünebilirler. Editörler, bulguları ve sonuçları geçersiz kılan büyük hatalar / ihlaller söz konusu olduğunda, makaleyi geri çekmeyi düşünmelidir. Yazarlar tarafından araştırma veya yayını kötüye kullanmaya yönelik olasılık söz konusu ise; bulguların güvenilir olmadığına ve yazarların kurumlarının olayı soruşturmadığına dair kanıtlar var veya olası soruşturma haksız veya sonuçsuz görünüyor ise, editörler endişe ifadesi yayınlamayı düşünmelidir. Düzeltme, geri çekme veya endişe ifadesi ile ilgili olarak COPE ve ICJME yönergeleri dikkate alınır.

Anket ve Mülakata Dayanan Çalışmaların Yayını

Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi , bilimsel süreli yayıncılıkta etik güvence oluşturmak amacıyla, Yayın Etiği Komitesi’nin (COPE) “Dergi Editörleri için Davranış Kuralları ve En İyi Uygulama Rehber İlkeleri” ve “Dergi Yayıncıları için Davranış Kuralları” ilkelerini benimsemektedir. Bu kapsamda dergiye gönderilen çalışmalarda aşağıdaki hususlara uyulmalıdır:

1) Etik kurul izni gerektiren, tüm bilim dallarında yapılan araştırmalar için etik kurul onayı alınmış olmalı, bu onay makalede belirtilmeli ve belgelendirilmelidir.

2) Etik kurul izni gerektiren araştırmalarda, izinle ilgili bilgilere (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde, ayrıca makalenin ilk/son sayfalarından birinde; olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmelidir.

Özel Sayı Yayımlama Politikası

Dergimizde Yayın Kurulu'nun talebi üzerine yılda bir kez özel sayı yayımlanabilir. Özel sayıda yer alması için gönderilen makaleler önce Editöryal ön incelemeye tabi tutulur. Sonra derginin yazım kurallarına uygunluk açısından incelenir ve intihali önlemek için benzerlik tarama yapılır. Bu aşamalardan sonra çift taraflı körleme modelinin kullanıladığı akran değerlendirmesi sürecine alınır.

Editöryal Gizlilik Yükümlülüğü

Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi 'nin editörleri, gönderilen tüm yazıları gizli belgeler olarak ele alır; bu, yazarların izni olmadan bir yazı hakkındaki bilgileri kimseye ifşa etmeyecekleri anlamına gelir. Makale inceleme sürecinde şu kişiler makalelere erişebilir: Editörler, Hakemler, Yayın Kurulu Üyeleri. Bir yazıyla ilgili ayrıntıların yazarların izni olmadan üçüncü bir şahsa iletilebileceği tek durum, editörün ciddi araştırma suistimalinden şüphelenmesidir.

Bilimsel Suistimal İddiaları-Şüpheleri

Bilimsel suistimalin farklı tanımları vardır. Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi büyük yayın etiği kurumları tarafından oluşturulan rehberliği takip ederken bu sorunları vaka bazında ele alıyoruz. Editör, etik ihlalden şüphelenirse veya bir ihlal iddiası olursa harekete geçmekle yükümlüdürler. Bu görev hem yayınlanmış hem de yayınlanmamış makaleleri kapsar. Editör, olası suistimallerle ilgili endişeleri dile getiren makaleleri basitçe reddetmemelidir. Etik olarak iddia edilen davaları takip etmekle yükümlüdür. Editör, uygun olduğunda COPE akış şemalarını izlemelidir. Editörler, öncelikle görevi kötüye kullandığından şüphelenilen kişilerden bir yanıt istemelidir. Yanıttan memnun kalmazlarsa, ilgili işverenlerden veya kurumdan araştırma yapmasını istemelidir. Editör, iddia edilen suistimalle ilgili uygun bir soruşturmanın yürütülmesini sağlamak için tüm makul çabayı göstermelidir; bu olmazsa, editör soruna bir çözüm bulmak için ısrar etmek için tüm makul girişimleri yapmalıdır. Bu zahmetli ama önemli bir görevdir.

Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi, COPE'un Başarılı Bir Yazı İşleri için Etik Araç Setine uymaktadır. Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi editörleri; intihal, alıntı manipülasyonu, veri tahrifatı, veri uydurması ve diğer araştırma suiistimalinin meydana geldiği makalelerin yayınlanmasını önlemek için tedbir alacaktır. Hiçbir durumda Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi veya editörleri bu tür bir suistimalin gerçekleşmesine bilerek izin vermeyecektir. Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi editörleri, dergilerinde yayınlanan bir makaleyle ilgili herhangi bir araştırma suistimali iddiasından haberdar olmaları durumunda, iddialarla ilgili olarak COPE’un yönergelerini izleyeceklerdir.

Hakemler, araştırma veya yayının suistimalinden şüphelendiklerinde durumu Editöre iletmelidir. Editör, COPE tavsiyelerine uyarak gerekli işlemleri yürütmekle görevlidir.

Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi, aşağıdaki veya benzeri konularda suistimal iddialarıyla karşılaştığında COPE akış şemalarına uygulamayı taahhüt eder.

• Tekrar yayından şüphelenildiğinde yapılacaklar

• İntihalden şüphelenildiğinde yapılacaklar

• Uydurma verilerden şüphelenildiğinde yapılacaklar

• Yazarlık değişikliği taleplerinde yapılacaklar

• Açıklanmamış çıkar çatışması durumundan şüphelenildiğinde yapılacakla

• Haksız veya hediye yazarlıktan şüphelenildiğinde yapılacaklar

• Bir yazıda etik probleminden şüphelenildiğinde yapılacaklar

• Etik ihlal şüphesi e-posta vb. ile doğrudan haber verildiğinde yapılacaklar

• Sosyal medya aracılığıyla etik ihlal şüphesi duyurulduğunda yapılacaklar

Şikayet Prosedürü

Bu prosedür, Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi 'nin veya yazı kadromuzun sorumluluğunda olan içerik, prosedürler veya politikalarla ilgili şikayetler için geçerlidir. Şikayetler, iyileştirme için bir fırsat ve teşvik sağlayabilir ve hızlı, nazik ve yapıcı bir şekilde yanıt vermeyi amaçlıyoruz.

Şikâyet, Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi 'nin veya yazı işleri ekibimizin sorumluluğunda olan içerik, prosedürler veya politikalarla ilgili olmalıdır. Şikayetler doğrudan ethics.stbad@selcuk.edu.tr adresine e-posta ile gönderilmelidir ve gizli olarak ele alınacaktır. Editör, şikayetlere anında yanıt verir. Editör, şikayetlerle ilgili COPE akış şemasında belirtilen prosedürü takip eder.

Şikayetler, editör ekibinin ilgili üyesi tarafından incelenir ve çözülemezse şu süreçler izlenir:

• Bu ilk yanıtın yetersiz olduğu düşünülürse, şikayetçi, şikayetinin derginin daha kıdemli bir üyesine iletilmesini talep edebilir.

• Şikayetçi hoşnut kalmazsa, şikayetler baş editöre iletilebilir.

• Mümkünse iki hafta içinde tam bir yanıt verilecektir.

COPE, bilimsel dergilerin editörleri için bir uygulama kodu yayınlar. Bu editörler, dergiler ve yayıncılarla olan anlaşmazlıkların çözümünü kolaylaştıracaktır ancak yalnızca derginin kendi şikâyet prosedürleri tükendikten sonra buraya başvuru yapılabilir. 

İtiraz Süreci

Editörler ve hakemler tarafından yapılan değerlendirmelere dair ciddi itirazları memnuniyetle karşılıyoruz. Bilimsel içeriğini yanlış anladığımız için makalenizi reddettiğimizi düşünüyorsanız, lütfen ethics.stbad@selcuk.edu.tr adresinden editör ekibimize bir itiraz mesajı gönderin. Bu aşamada makalenizin gözden geçirilmiş bir versiyonunu göndermeye çalışmayın. İtiraz mektubunuzu okuduktan sonra itirazınızın haklı olduğunu anlarsak, sizi makalenizin gözden geçirilmiş bir versiyonunu göndermeye davet edebiliriz. Böylece çalışmanız dış hakem sürecine tekrar gönderilir. Lütfen itiraz mektubuna mümkün olduğunca fazla ayrıntı ekleyin. Son olarak, her makale için yalnızca bir itirazı dikkate alabiliriz, bu yüzden lütfen itirazınızı net bir şekilde ortaya koymak için ayrıntılı şekilde mektubu yazmaya zaman ve çaba harcayın - bir şansınız var, bu yüzden onu iyi kullanın. Reddedilen makaleler üzerinde uzun süreli müzakerenin genellikle hem yazarlar hem de editörler için tatmin edici olmadığını gördük, bu nedenle aynı çalışma için birden fazla itirazı işleme alamıyoruz.

Çıkar Çatışmaları

Çıkar çatışması, birincil bir çıkarla ilgili mesleki yargı, ikincil bir çıkardan (mali kazanç veya kişisel rekabet gibi) etkilenebildiğinde ortaya çıkar. Bir makaleyi nasıl ele alacağımıza dair en iyi kararı verebilmek için yazarların rekabet halindeki çıkarlarını bilmemiz gerektiğine ve makaleyi yayınlarsak okuyucuların da bunları bilmesi gerektiğine inanıyoruz.

Kişinin yaptığı işte çelişkiye düşmesine yol açacak, objektifliğini önemli oranda bozabilecek veya herhangi bir kişi ya da kuruluş lehine adil olmayan avantaj sağlayabilecek herhangi finansal ya da diğer tür çıkarlardır. Araştırmanın yürütülmesi ve makalenin hazırlanması sürecinde alınan tüm mali destek kaynakları ve sponsorların çalışmadaki rolü açıklanmalıdır. Finansman kaynağı yoksa bu da belirtilmelidir. Açıklanması gereken olası çıkar çatışması örnekleri arasında danışmanlıklar, maaş alımı, hibeler yer alır. Potansiyel çıkar çatışmaları mümkün olan en erken aşamada açıklanmalıdır.

Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi’nin tarafsız incelemeyi sağlamak için editörlerden, çalışanlardan veya yayın kurulu üyelerinden gelen gönderileri ele almak için belirlenmiş bir süreci vardır. Bu tür gönderiler öncelikle başka dergilere yönlendirilir. Bunun mümkün olmaması halinde gönderinin sahibinin dergideki görevi askıya alınır. Bu gönderiler çift taraflı körleme sürecinde incelenir.

Editör, kendisinin veya aile üyeleri tarafından yazılmış makalelerle ilgili kararlarda yer almamalıdır. Ayrıca, böyle bir çalışma, derginin tüm olağan prosedürlerine tabi olmalıdır. Editör, yazarlar ve hakemler tarafından olası çıkar çatışmalarının ifşa edilmesiyle ilgili ICMJE yönergelerini uygulamalıdır. 

Araştırma Etiği İlkeleri

Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi araştırma etiğinde en yüksek standartları gözetir ve aşağıda tanımlanan uluslararası araştırma etiği ilkelerini benimser. Makalelerin etik kurallara uygunluğu yazarların sorumluluğundadır.

• Araştırmanın tasarlanması, tasarımın gözden geçirilmesi ve araştırmanın yürütülmesinde, bütünlük, kalite ve şeffaflık ilkeleri sağlanmalıdır.

• Araştırma ekibi ve katılımcılar, araştırmanın amacı, yöntemleri ve öngörülen olası kullanımları; araştırmaya katılımın gerektirdikleri ve varsa riskleri hakkında tam olarak bilgilendirilmelidir.

• Araştırma katılımcılarının sağladığı bilgilerin gizliliği ve yanıt verenlerin gizliliği sağlanmalıdır. Araştırma katılımcıların özerkliğini ve saygınlığını koruyacak şekilde tasarlanmalıdır.

• Araştırma katılımcıları gönüllü olarak araştırmada yer almalı, herhangi bir zorlama altında olmamalıdırlar.

• Katılımcıların zarar görmesinden kaçınılmalıdır. Araştırma, katılımcıları riske sokmayacak şekilde planlanmalıdır.

• Araştırma bağımsızlığıyla ilgili açık ve net olunmalı; çıkar çatışması varsa belirtilmelidir.

• İnsan denekler ile yapılan deneysel çalışmalarda, araştırmaya katılmaya karar veren katılımcıların yazılı bilgilendirilmiş onayı alınmalıdır. Çocukların ve vesayet altındakilerin veya tasdiklenmiş akıl hastalığı bulunanların yasal vasisinin onayı alınmalıdır.

• Çalışma herhangi bir kurum ya da kuruluşta gerçekleştirilecekse bu kurum ya da kuruluştan çalışma yapılacağına dair onay alınmalıdır.

• İnsan öğesi bulunan çalışmalarda, “yöntem” bölümünde katılımcılardan “bilgilendirilmiş onam” alındığının ve çalışmanın yapıldığı kurumdan etik kurul onayı alındığı belirtilmesi gerekir.

Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi'nde, yayın öncesi, yayın sırasında veya yayın sonrasında yazarlardan herhangi bir ücret (makale işlenme ücreti) alınmamaktadır.

Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.